Pages

Tuesday, September 4, 2012

CEMPAKA PUTIH UNTUKMU - Pengajaran


  1. Kita hendaklah ikhlas dalam persahabatan . Hartini dan Satiah telah menjalin hubungan persahabatan dengan ikhlas walaupun berbeza kaum. Satiah menjadi teman belajar, menangis dan ketawa Hartini.
  2. Kita hendaklah saling menyayangi. Keluarga Hartini amat menyayangi Satiah walaupun Satiah hanyalah anak angkat mereka dan berasal daripada anak orang Asli.
  3. Kita hendaklah bijak menyelesaikan masalah. Encik Hasrul bijak menyelesaikan masalah anaknya yang telah difitnah mengedar pil ecstasy
  4. Kita hendaklah bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan. Hartini, Satiah dan rakan-rakan yang lain bersungguh-sungguh belajar secara berkumpulan untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan PMR.
  5. Kita hendaklah berpegang kepada janji. Encik Hasrul telah menunaikan janjinya dengan mengadakan kenduri kesyukuran setelah Hartini dan rakan-rakannya berjaya dalam PMR
  6. Kita janganlah menganiaya orang lain. Junainah telah menganiaya Hartini dengan meletakkan pil ecstasy di dalam almari. Perbuatannya telah terbongkar dan dia telah menerima balasan.

No comments:

Post a Comment